Als ik tien jaar geleden een kop op internet zag die begon met ‘De zeven/vijf/drie manieren om…’ dan was de kans groot dat ik erop klikte. Ik ben namelijk dol op lijstjes, elke dag maak ik ze. Maar tegenwoordig mijd ik dat soort koppen als de pest, want mijn clickbait-alarm gaat meteen af.

In dit artikel staat niet één lijstje, de titel is pure verlokkerij en verlakkerij. Lees toch verder als je, net als ik, nieuwsgierig bent waarom die koppen zo aantrekkelijk zijn.

Ten eerste schijnen cijfers eruit te springen in een tekst, vooral oneven cijfers, zoals in het voorbeeld hierboven. Hoewel dit artikel in The Guardian zegt dat mensen juist even cijfers prettiger vinden (behalve 7, die is juist favoriet), zweren marketeers bij oneven cijfers. 8 schijnt trouwens in China een geluksgetal te zijn.

Ten tweede geven genummerde lijstjes het gevoel van overzichtelijkheid en volledigheid. Ik hoef alleen maar even dat lijstje te lezen en ik weet genoeg.

Ten derde zijn die lijstjes beter te onthouden, omdat de informatie zo handig is georganiseerd.

Ten vierde zijn mensen lui (je kunt ook zeggen: efficiënt), zodat ze graag met een minimum aan inspanning een bepaald resultaat krijgen. Als het makkelijker is om een genummerde lijst te lezen en te onthouden, dan vinden onze hersens dat fijn.

Ten vijfde geven lijstjes het gevoel dat je tijd bespaart. Fijn dat iemand alle mogelijke kennis voor jou heeft samengevat in die zeven punten, zodat je daar zelf geen tijd aan kwijt bent.

Kijk, nou is het toch een lijstje geworden. Zo zie je maar, het kan ook beschaafd. Toch zal ik goed blijven oppassen met lijstjes. Je moet de lezer niet beledigen door hem clickbait voor te schotelen.